torstai 30. kesäkuuta 2011

San Diego, osa 2

San Diegon pysähdyksemme alkaa olla lopuillaan, ja ainakin minulle jää tästä kaupungista tosi hyvä vaikutelma. Täältä löytyy historiaa, kaupungin sykettä, merta ja leppoisaa tunnelmaa. Liikennejärjestelyt ovat melko toimivat, ja keskustan alueella auton voi huoletta jättää parkkipaikalle ja sen sijaan kävellä paikasta toiseen. Pidemmillä välimatkoilla bussit ja junat ovat luultavasti autoa kätevämpi vaihtoehto.

Majoituimme eilen tänne hotelli Bristoliin ensimmäiselle avenuelle eli aivan keskustan tuntumaan. Edellisestä majapaikasta lähtiessämme poikkesimme vähän ostoksille kuluttaaksemme aikaa, sillä sisäänkirjautuminen alkoi vasta kolmelta. Lounaan jälkeen shoppailukin alkoi kyllästyttää, ja päätimme käydä katselemassa merenrantaa. J syötti navigaattoriin jonkun rannan, jolla emme olleet vielä käyneet, ja päädyimme La Jollan kaupunginosaan. Taloista ja autoista päätellen alue on keskimääräistä varakkaampien kaupunkilaisten suosiossa, mutta onneksi rantaan pääsevät taviksetkin.

Rannassa on röpelöisiä kallioita ja hiekkamuodostelmia, joilla näkyi paljon lapsiperheitä tutkimassa aaltojen mukanaan tuomia otuksia. Pikkuötököiden lisäksi kallioiden koloissa näkyi asuvan aika paljon rapuja:

Illalla lähdimme kiertelemään keskustaan ja nauttimaan kaupungin leppoisasta tunnelmasta. Istuimme tovin jos toisenkin eräässä pubissa, jossa oli pari hauskaa kaveria soittelemassa musiikkia. Täällä taitaa todella olla ylitarjontaa muusikoista, jos sellaisetkin tyypit päätyvät "vain" pubikeikoille.

Tänään kävimme kävelyllä taas yhdellä rannalla. Seaport Village on hienolla alueella kalliiden hotellien vieressä, ja siellä on myös venesatama ja toinen toistaan hienompia huvijahteja. Rantaan on rakennettu kävelykatu, jonka varrella näkyi kaupustelijoita, katusoittajia, taiteilijoita ja kerjäläisiä. Maisemat merelle olivat hienot: kävelykadulta näkyi myös Coronadoon vievä mieletön silta. Ajoimme sitä pitkin pari päivää sitten, ja pakko myöntää että meinasi huimata.

Huomenna jätämme San Diegon taakse ja suuntaamme Nevadan erämaan uhkapelikeitaaseen, joka tunnetaan myös nimellä Las Vegas. Siellä viivymmekin taas viikon verran. Alkuperäinen suunnitelmamme oli, että menemme Vegasiin vasta maanantaina, mutta olemme näköjään pari päivää aikataulustamme edellä. Vegasissa hyvätkin hotellit ovat halpoja, joten siinä mielessä siirtyminen ei haittaa (San Diego on aika kallis kaupunki myös hotellien suhteen). Majailemme ensimmäiset yöt vähän syrjemmässä ja maanantaina siirrymme pääkadulle eli Stripille hienompaan (ja valitettavasti myös vähän kalliimpaan) hotelliin. Ohjelmassa on todennäköisesti J:n osalta pelailua ja pelitunnelman fiilistelyä, minä saatan keskittyä ennemminkin shoppailuun ja showtarjontaan.

Loppureissun suunnitelmia on tässä samalla vähän hiottu ja tarkennettu, mutta niistä kerromme lisää sitten kun niiden aika on. Yksi etappi kerrallaan. :)