lauantai 25. kesäkuuta 2011

Vähän toisenlainen juhannus :)

Toivottavasti Suomen juhannus on ollut leppoisa, meillä ainakin tämä viikonloppu on mennyt hieman epätavallisissa merkeissä. Perjantaiaamun suunnitelmat pitivät ja piipahdimme museossa nimeltä New Mexico Museum of Natural History and Science. Valinta osui aika nappiin, sillä museoon on koottu esimerkiksi dinosaurusten luurankoja. Päänäyttelyn teemana oli "aikamatka" ja se seurasi elämän kehitystä maapallolla. Ihan kaikki kalanhampaat eivät meitäkään jaksaneet kiinnostaa, mutta ne dinot olivat kyllä aika makeita.

Museokierroksen jälkeen lähdimme ajelemaan kohti Arizonaa. Matkan aikana tajusimme, että olisimme perillä majapaikassamme Sedonassa melko aikaisin, ja teimme pienen suunnitelmanmuutoksen: ajaisimme sittenkin jo samana päivänä Grand Canyonille. Siten vältimme sekä mahdollisen lauantairuuhkan että edestakaisen ajon, sillä meidän olisi pitänyt ajaa Sedonasta uudestaan pohjoisen suuntaan GC:lle ja sieltä matkasuunnitelman mukaan takaisin etelään kohti Phoenixia.

Albuquerquesta lähdettäessä näkyi taas aika pitkälle
Saavuimme Grand Canyonille viiden aikaan iltapäivällä, ja ajoimme autolla perille asti (hinta: 25$/henkilöauto). Onneksi alueella on matala nopeusrajoitus, sillä yhtäkkiä eteemme tielle käveli joku peura. Otus jäi vielä kaikessa rauhassa seisoskelemaan eteemme, ja näytti siltä että teki kaiken aivan tahallaan. :D Perille päästyämme ihastelimme maisemia parin tunnin ajan. Ilmaisten bussien kyydissä pääsee helposti näköalapaikalta toiselle, ja mekin kävimme katsastamassa kuuluisan Yaki Pointin. Bussimatkalla näimme vielä toisen, sarvipäisen peuran, joka lekotteli tien varressa. Bussikuski oli onneksi niin kiva, että pysähtyi hetkeksi, jotta matkustajat ehtivät ottaa kuvia.

Ilmeestä päätellen tämä kaveri on ollut kuvattavana ennenkin :)
Olisi ollut mukava katsella auringonlasku Grand Canyonilla, mutta totesimme että on hyvä päästä matkaan ennen kuin tulee kokonaan pimeää. Puolen tunnin ajon jälkeen valo kuitenki väheni. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun ajoimme pimeällä (J oli ratissa), ja vähän kyllä jännitti. Edes moottoritiellä ei ole valoja muualla kuin liittymissä. Tien pinnassa on jonkinlaisia heijastimia, joiden avulla suunnilleen näkee, missä tie kulkee. Lisäksi tie oli todella mäkinen ja mutkainen, ja monet kanssa-autoilijat näyttivät siltä, etteivät tiedä, kuinka pimeällä ajetaan.

Saapuessamme Sedonaan oli täysin pimeää, ja maisemaa saattoi vain arvailla. Itse olen käynyt Sedonassa kerran aikaisemmin, ja olin ehkä sanonut J:lle jotain siitä, kuinka hieno paikka se on. Enempää en viitsinyt vihjailla, sillä halusin nähdä J:n reaktion kun hän näkee, millaiseen ympäristöön olemme tulleet. Aamulla fiilis oli aika hieno, kun parkkipaikalta näkyikin punainen vuori:

Kuvassa myös kulkupelimme :)
Kiertelimme Sedonan ympäristössä aamupäivän tunnit, ja punaisia kallioita näkyi joka puolella. Itse Sedonan keskusta on melkoinen turistirysä, täynnä krääsäkauppoja ja sisäänheittäjiä. Onneksi kaikki se kaupallisuus ei heikennä maisemien henkeäsalpaavuutta ollenkaan.

Sedonasta meillä oli vaihteeksi lyhyt, parin tunnin ajomatka seuraavaan määränpäähämme eli Phoenixiin. Oli mukava päästä vaihteeksi majoittumaan jo iltapäivällä. Ehdimme jopa tehdä täsmäiskun erääseen ostoskeskukseen, josta molemmille tarttui mukaan jotakin. J:n mielestä Phoenix on hauska kaupunki erityisesti siksi, että ympäristöstä tulee mieleen Lucky Luke -sarjakuvat (kuivaa hiekkaa ja isoja kaktuksia). Lämmintähän täällä riittää, mittari paukkuu +40C:ssa ja vaikka ulkona tuulee, se ei viilennä lainkaan - pikemminkin päinvastoin. Aurinko on todella paahtava ja kirkas, ja tällainen pohjoismaalainen kalkkilaivan kapteeni saa olla oikeasti varuillaan. Eilen olin polttaa käsivarteni autoa ajaessani, kun aurinko paistoi ikkunasta suoraan kohti. Aurinkorasvan tärkeyttä ei voi korostaa liikaa.

Huomenna olisi tarkoitus ajaa taas pidempi etappi San Diegoon saakka. Siellä aiomme viipyä vähän pidempään, vaikkakin tarkempi suunnitelma muotoutunee vasta huomenna. Ehdoton käyntikohde on ainakin San Diegon eläintarha, ja myös rantaelämä saattaa kiinnostaa näiden erämaapäivien jälkeen. Joku saattaa kauhistella tätä "suunnitelmattomuutta", mutta meille tällainen matkustustapa sopii. Suuret linjat on päätetty, ja niiden puitteissa voimme liikkua niin kuin hyvältä tuntuu. Toistaiseksi hyvä fiilis on pysynyt melko hyvin, vaikka aluksi vähän pelottikin, alkaako jatkuva reissaaminen pian väsyttää. Paikanvaihdosten myötä innostus kuitenkin säilyy, ja onnistuneiden hotellivalintojen ansiosta olemme saaneet myös nukkua yömme rauhassa.
Toivotaan, että sama linja jatkuu edelleen. :)

// A

P.S. Tämä yön majapaikkana Radisson-hotelli Phoenixin lentokentän läheisyydessä, huonehinta 44€ ja laatu ehkä parasta tähän asti. Hyvän ei aina tarvitse olla kallista :)