tiistai 28. kesäkuuta 2011

T niin kuin Tijuana

Ruoho ei aina ole vihreämpää aidan toisella puolen, sen saimme huomata viimeistään tänään. Muutama tunti Meksikoa riitti meille vallan mainiosti. Kokemuksena mielenkiintoinen, mutta ei sen kummempaa.

Lähdimme liikkeelle aamupäivällä. Varsinaista kiirettä ei ollut, sillä San Diegosta ajaa rajalle parissakymmenessä minuutissa. Jätimme auton Yhdysvaltojen puolelle parkkiin; rajan tuntumassa on useita parkkialueita, joihin voi jättää autonsa muutaman dollarin päivämaksua vastaan. Siirtyminen rajan yli sujui helposti, sillä parkkialueelta lähti bussi suoraan Tijuanan keskustaan. Rajalla pysähdyimme ainoastaan sen verran, että tullivirkailija piipahti autossa ja tarkasti sisätilat.

Ympäristö muuttui huomattavasti Meksikon puolelle päästyämme. Talot olivat yksinkertaisia ja ränsistyneitä, liikenne melko kaoottista, kaupustelijoita pyöri katujen varsilla ja siellä täällä näkyi myös katukeittiöitä. Bussista noustuamme päätimme etsiä paikallisen ostoskeskuksen. Kadun varrella oleva turistikartta oli kuitenkin joku maanantaiversio, sillä sen ohjeita noudattamalla lähdimme aivan väärään suuntaan. Päädyimme kauemmas pääkadulta, ja kun vastaan alkoi tulla yhä epämääräisempää porukkaa ja talojen edustoilla näkyi poliiseja (J huomasi heidän olevan myös aseistettuja), käännyimme suosiolla takaisin ja löysimmekin lopulta oikealle reitille.

Yhteensä tunnin tallustelun jälkeen löysimme vihdoin määränpäähämme, ostoskeskukseen joka näytti olevan kuin toisesta maailmasta muuhun kaupunkiin verrattuna. Se muistutti hyvin paljon amerikkalaisia ostoskeskuksia, ja tietysti sieltä löytyi mm. McDonald's ja Burger King. Kiertelimme liikkeitä tovin, ja jotta reissu ei olisi ollut aivan turha, J löysi itselleen uudet kengät. Minä kolusin vaatekauppoja, mutta niiden tarjonta koostui lähinnä ylihinnoitelluista keinokuituvaatteista, jotka keskittyivät kimalle-paljetti-röyhelö-linjalle. Muualla kaupungissa taas liikkeet myivät pääasiassa turistikrääsää ja vaatteita, joita näkee varmasti monessa muussakin turistikohteessa ympäri maailmaa. Pian olimmekin jo valmiita lähtemään paluumatkalle. Emme olleet onneksi vaihtaneet pesoja lainkaan, sillä lähes kaikkialla voi maksaa dollareilla ja tuolla rahankulutuksella olisimme vain olleet ongelmissa yli jääneiden pesojen kanssa.

Matka takaisin USAn puolelle kesti "hivenen" pidempään kuin menomatka. Bussi ajoi raja-alueelle nopeasti, mutta siihen vauhti tyssäsikin. Odotimme bussien jonossa tovin jos toisenkin. Samalla katselimme ikkunasta pitkää jonoa, jossa jalkaisin Yhdysvaltoihin menevät odottivat pääsyään rajatarkastukseen. J kertoi lukeneensa jostain, että jonottaminen kestää yleensä noin 1,5 tuntia. Me emme jääneet kovin paljon huonommiksi, sillä pääsimme rajamuodollisuuksiin lopulta noin tunnin odottelun jälkeen. Nousimme bussista ja kävelimme sisään halliin, jossa oli passintarkastus. Virkailija oli todella ystävällinen ja laukkujen läpivalaisun jälkeen pääsimme eteenpäin. Bussi odotti hallin toisella puolella ja vei meidät takaisin parkkialueelle, missä hyppäsimme autoon ja palasimme San Diegoon.

Päivästä jäi väkisinkin vähän pettynyt olotila. Emme tietenkään odottaneet kaiken olevan kuten länsimaissa tai muuta roskaa, mutta tarkoituksena oli tehdä päivän ostosretki ja sen suhteen odotukset eivät täyttyneet. Mutta kuten sanottu, kokemuksena päivä oli mielenkiintoinen. Sitä paitsi, enemmän olisi harmittanut jos reissu olisi jäänyt tekemättä. Olisimme toki voineet ottaa vielä vähän paremmin selvää siitä, mitä kaikkea Tijuanalla on tarjottavanaan. Nyt menimme vähän fiiliksen mukaan, joten sitä saa mitä tilaa. :)

Huomenna edessä on taas hotellinvaihto, kun siirrymme keskustan tuntumaan. Vielä pari päivää San Diegoa jäljellä ennen seuraavaa oikeaa ajomatkaa, tämähän tuntuu ihan lomalta. :)  Ei sillä että autoilu vielä väsyttäisi, vaikka maileja on tähän mennessä kertynyt n. 4000. Nyt ollaan vasta pääsemässä vauhtiin.

// A

P.S. Pyykkipäivä: hotellissa on asiakkaiden käytössä pyykkitupa, voiko kätevämpää olla? Pyykkikone + kuivausrumpu yhteensä 2$, ei matkabudjettikaan ei kaadu tähän. :)