keskiviikko 20. heinäkuuta 2011

Chicago

Tien päällä taas. Pysähdyimme Chicagoon suunnilleen päiväksi, mutta majoitushintojen vuoksi päätimme jatkaa matkaa aika pian. Sielläkin olisi varmasti ollut vaikka mitä nähtävää ja tehtävää. Helle oli kuitenkin niin tukahduttava (lämpötila neljässäkympissä ja kosteusprosentti kai ainakin 70), että se vähän rajoitti tekemistä ja olemista.

Vietimme maanantain ja tiistain välisen yön Chicagon lähellä Schaumburgissa. Sieltä oli helppo lähteä aamulla ajamaan Chicagoa kohti; matka kesti reilut puoli tuntia. Emme olleet keränneet etukäteen kovinkaan montaa pakko nähdä -kohdetta juurikin visiitin rajallisuuden vuoksi, mutta jotakin toki halusimme nähdä. Ensimmäiseksi tutustuimme tieteeseen ja teollisuuteen, sillä määränpäänä oli Museum of science and industry. Museo on vähän kuin Heureka tms., mutta paljon paljon isompi. Sieltä löytyy mm. Saksan armeijan sukellusvene toisen maailmansodan ajalta, lentokoneita ja vanhoja junia tai niiden kopioita. Museossa pääsee jopa käymään "hiilikaivoksessa". Monet erikoisimmista kohteista ovat kuitenkin lisämaksullisia, joten ihan kaikkialle mekään emme viitsineet mennä.

Teollisuusosaston lisäksi museossa on tietysti myös tiedepuoli. Moni näyttely tuntui ehkä vähän tylsältä ja lapselliselta, mutta paljon kiinnostavaakin asiaa löysimme. Yksi suosikeistani oli hautomo, jossa pääsi seuraamaan tipujen kuoriutumista. Kuoresta ulos pääseminen näytti olevan todella rankkaa puuhaa: pikkuset olivat aivan uupuneita urakasta suoriuduttuaan.

Perusnäyttelyiden lisäksi kävimme katsomassa näyttelyn, jossa esiteltiin ihmisruumista ja sen osia. Lihasten toimintaa, sisäelimiä, hermojärjestelmä, sairauksien vaikutuksia... Erikoista näyttelyssä oli, että suurin osa esillä olleista ruumiinosista ei ollut keinotekoisia kopioita vaan ihan oikeilta ihmisiltä saatuja. Luovuttajat ovat eläessään ilmoittaneet, että haluavat antaa ruumiinsa näyttelyn käytettäväksi. Kuoleman jälkeen keho ja elimet on käsitelty tietyllä tavalla, jotta niitä voidaan käyttää. Kuulostaa aika karmivalta, ja sitä se vähän olikin. Oli kuitenkin aika pysäyttävää nähdä, millaista jälkeä esimerkiksi tupakointi, aivohalvaus tai kasvain saa aikaan.

Saimme kulutettua museossa reilut kolme tuntia, minkä jälkeen kirjauduimme seuraavaan majapaikkaamme Chicagon keskustassa. Hotelli oli sijainniltaan loistava, aivan Millennium Parkin vieressä. Saatuamme tavarat huoneeseen lähdimme kävelemään puiston läpi kohti rantaa. Kuumuudesta huolimatta kävelimme Navy Pierille, joka on laiturialue ja josta tuli hiukan mieleen San Franciscon Pier 39. Alueella on mm. ravintoloita, maailmanpyörä, karuselli, minigolfrata ja lisäksi sieltä lähtee monia turisteille suunnattuja risteilyjä kaupungin edustalle. Meidän tarkoituksenamme oli mennä katselemaan maisemia ja ottamaan muutama hieno kuva, mutta koko ranta-alue oli sankan sumun peitossa eikä järven suuntaan nähnyt kuin ehkä kymmenen metrin päähän. Kokemus sekin. :)

Paluumatkalla hotellille koukkasimme Millennium Parkissa sen verran, että näimme Pavun. The Bean eli Cloud Gate on nykyään ehkä Chicagon suosituimpia nähtävyyksiä. Tosiasiassahan Bean on "vain" taideteos, mutta olihan se aika hauska. Beanin lähellä on myös suihkulähteitä, joiden luona varsinkin lapset kuulemma tykkäävät leikkiä (eikä sitä ole kielletty!). Nytkin siellä oli paljon ihmisiä ja hauskan näköistä meininkiä.

Suihkulähteisiin oli heijastettu tuollaisia naamoja, jotka vaihtoivat ilmettä vähän väliä :)
Yöllä heräsimme hirveään jyrinään, joka osoittautui ukkosmyrskyksi. Aamulla myrskystä ei ollut enää tietoakaan, ja teimme vielä kierroksen jo paljon selkeämmällä Navy Pierilla ja ajoimme jonkin matkaa rantaa pitkin ennen kuin aloitimme päivän varsinaisen autoilun. Hassua, miten Chicagonkaan liikenne ei tuntunut mitenkään erikoiselta, kun on muutaman viikon aikana ajellut niin monet kaupungit läpi. Tietöistä (ja sekoilevasta navigaattorista) johtuen tosin sai muutaman kerran kiristellä hampaita, mutta veikkaanpa että tämän kaiken jälkeen paluu New Yorkiinkin on melkoisen paljon helpompaa kuin ensimmäiset ajokilometrit silloin aivan alussa.